De SAO Apeldoorn introduceert een serie kritische columns, genaamd Arbitrair. Deze columns worden op persoonlijke titel geschreven door Dick van Twillert. Lees snel verder!
De kop is eraf. De competitie loopt alweer een tijdje en de eerste rapporten zijn binnen. De besprekingen tussen coaches en arbiters over de opvallende punten leveren altijd weer originele reacties op. Een kleine greep uit de voorraad unieke vondsten.
Stelling coach: | Reactie gecoachte arbiter: |
“Zonder oefenwedstrijden was de voorbereiding
bepaald niet optimaal.” |
“We hebben met vrienden vakantie geboekt. Dat zijn echte voetballiefhebbers. Ze wilden ook een paar wedstrijden van Barcelona zien. Daardoor liep ik de oefencampagne mis.” |
“De vakantiekilootjes wegen zwaar.” | “Wat wil je? We zaten all inclusive!” |
“Je komt conditie en snelheid tekort.” | “Ik dacht dat het wel meeviel. Je weet dat die rapporteur daar altijd streng mee is.” |
“De buitenspelbeoordeling kan beter.” | “In de Hoofdklasse had ik pech met een paar beginnende assistenten die nog veel moeten leren. Met die partijdige clubgrensrechters in de eerste klasse is het trouwens nog erger gesteld.” |
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen prestaties
De jongere generaties (assistent-)scheidsrechters zijn mondig opgevoed. Assertief zijn, voor je mening uitkomen en niet over je laten lopen is hen bijgebracht. Op zichzelf hoeft dat niet slecht te zijn, maar het moet er niet toe leiden dat de oorzaak van alles en nog wat automatisch bij een ander ligt. Je wordt er niet beter van als je altijd de schuld van je eigen tekortkomen in de schoenen van een derde schuift. Je voert toch zelf de regie over je leven? Dan kun je de verantwoordelijkheid beter ook zelf in de hand nemen.
In het bovenstaande schemaatje krijgt steeds een ander de schuld van de negatieve gevolgen van de tekortkomingen van de arbiter. Je kunt pas aan verbeteringen gaan werken als je de oorzaak van de stellingen bij jezelf gaat zoeken. Door te aanvaarden dat de oorzaak bij jou ligt, kun je gaan werken aan de verbetering van punten die meestal ook door vrienden, collega’s en officials gesignaleerd worden.
Zoek het bij jezelf en stel een plan van aanpak op
Pas je gedrag aan op basis van die informatie. Vraag je af hoe je ervoor kunt zorgen dat het voortaan beter gaat, wat je eraan kunt doen om het nu wel te laten lukken, welke details direct verbeterd kunnen worden en voor welke onderdelen meer tijd en misschien wel externe ondersteuning nodig is.
Zet die zaken op een rijtje en plaats ze op een tijdbalk. Wat klaar is kan doorgestreept worden. Nieuwe inzichten kunnen worden toegevoegd. Zo werk je steeds met een actuele agenda. Hieronder volgen enkele hulpmiddelen voor het maken van een plan van aanpak:
- Beschrijf concreet wat beter kan. Wat is het probleem? Hoe vaak en wanneer komt het voor?
- Haal uit rapporten en zelfreflecties de harde gegevens en zet daar zo nodig de datum en de omstandigheden bij.
- Probeer te analyseren hoe het probleem ontstond. Waardoor kwam het? Wat was mijn rol?
- Zet de oorzaken op een rijtje. De belangrijkste bovenaan en sluit af met detailzaken.
- Iedereen heeft ooit in de Donald Duck de verhalen gelezen van Tom Poes en Olivier Bommel. Heer Bommel heeft geen introductie nodig. Vervuld van goede bedoelingen loopt hij zonder uitzondering in zeven sloten tegelijk. Maar hij zoekt de schuld hiervan en de oplossing hiervoor immer buiten zichzelf: “Tom Poes, verzin een list”.
Doe het anders dan Heer Bommel: bedenk zelf de acties om je eigen verbetering te realiseren. Ontdek hoe sterk bij positief effect je zelfvertrouwen gaat toenemen!